YOUR INTERNET EXPLORER IS NO LONGER SUPPORTED

You are using an old version of .
To improve your experience using our website, we strongly recommend to update your browser to its latest version or download one of the following browsers:

Google Chrome (recommended): Download here
Mozilla Firefox: Download here
Microsoft Edge: Only available with Windows 10
Microsoft Internet Explorer (IE10+): Only available with Windows Vista and upwards

Ko par finansēm stāstīt skolēnam?

Pirmās zināšanas par pasauli un tās procesiem bērns saņem no vecākiem. Viens no tematiem, par kuru vecākiem būtu jārunā ar bērnu, ir finanses. Lai gan pamatskolā skolēni apgūst biznesa ekonomiskos pamatus, tomēr pamatzināšanas par to, kā strādā finanšu pasaule, viņam vajadzētu saņemt jau pirms tam. Turklāt ģimenē aci pret aci pārrunātais, iespējams, tiks uztverts nopietnāk un atmiņā saglabāsies labāk nekā skolā stāstītais. Ko tad īsti vajadzētu stāstīt par šo tēmu?

Jau no bērnības savai atvasei ir jāiemāca, kā un kur rodas nauda. Bērns jau no mazotnes redz, ka vecāki pieiet pie bankomāta, nospiež dažus taustiņus un rezultātā saņem naudu. Lai neradītu bērnam maldīgu priekšstatu par finanšu pasauli, vēlams savai atvasei paskaidrot vai vismaz ieskicēt to, kas ir bankas konts un darba alga.

Sekojoši jāpaskaidro arī norēķinu process veikalā. Ārēji redzams tikai tas, ka mēs paņemam no veikala preces, ievietojam kredītkarti un dodamies prom. Tas, par ko topošais pieaugušais neaizdomājas, ir naudas kustības procesi, kuri slēpjas aiz šīs darbības. Vajag iepazīstināt viņu ar bankas karšu konceptu un naudas līdzekļu pārskaitīšanas procesu, kurš patiesībā norisinās šajās pāris norēķinu sekundēs.

Lai veicinātu izpratni par finansēm, skolēnam vēlams piešķirt noteiktu kabatas naudas apmēru. Kabatas naudas lielumu katra ģimene nosaka pēc saviem ieskatiem un iespējām. Neatkarīgi no summas šis ir lielisks veids, kā iemācīties plānot savus tēriņus un apzināt savas finanšu iespējas.

Paralēli kabatas naudai var dot skolēnam iespēju nopelnīt papildu naudu, veicot noteiktus uzdevumus. Šajā gadījumā skolēnam tiek dota iespēja palielināt savu ienākumu apmēru, pieliekot papildu pūles. Veicamie darbiņi, par kuriem piešķirt atalgojumu, var būt dažādi – gan zāliena nopļaušana, gan trauku mazgāšana, gan, iespējams, nopietnāki un tehniskāki darbi, ja to atļauj pusaudža vecums un prasmes. Lielisks motivators atzīmju uzlabošanai skolā var būt samaksa par augstām atzīmēm, piemēram, noteiktā mācību priekšmetā, kontroldarbos vai gada/semestra beigās.

Nedrīkst aizmirst arī to, ka arī aizdevumi ir viens no iespējamajiem finanšu avotiem. Mūsdienās cilvēkiem ir iespēja izvēlēties starp banku piedāvātajiem aizdevumiem un nebanku kredītdevējiem. Noteikti jāpastāsta par to, ka pirms aizņemšanās jāizvērtē sava maksātspēja un jāaizņemas atbildīgi. Vislabākais veids, kā paskaidrot aizdevuma būtību, ir to parādīt dzīvē. Ja skolēns lūdz iegādāt kādu konkrētu lietu un viņam pašam šādas naudas nav, Tu vari piedāvāt viņam naudu aizdot, paskaidrojot, kad nauda jāatmaksā. Lai arī kāda būtu kārotās lietas vērtība, tas iemācīs izvērtēt aizdevuma nepieciešamību un atdošanas iespējas.

Lai ieskicētu pavisam precīzu priekšstatu par to, kā ‘strādā nauda’, izveido un pārskatāmā formātā parādi savam skolēnam finanšu kustību ģimenes ietvaros. Iepazīstini viņu ar to, cik lieli ir ģimenes ienākumi mēnesī, kā arī to, kur un cik daudz šī nauda tiek tērēta. Iespējams, viņa izpratne par finansēm ievērojami mainīsies, ieraugot to, cik daudz naudas patiesībā tiek tērēts komunālajiem pakalpojumiem, transportam, uzturam, apģērbam un citiem svarīgiem ikdienas izdevumiem.

Pilnīgākam pieaugušo pasaules priekšstatam ir vērts ieteikt skolēnam krāt naudu kādam lielākam pirkumam, piemēram, videospēlei vai kādai sen kārotai rotaļlietai. Tā būs motivācija viņam pārskatīt savus ikdienas tēriņus, meklējot iespēju kādu no tiem izslēgt. Un, ja ģimenē tiek piekopti ‘apmaksājamie ikdienas darbi’, tad šis būs stimuls darīt tos biežāk un ar lielāku rūpību. 

CreditOn.lv © 2007 - 2024